Rugbrød som våben mod prostatakræft

Undersøgelser tyder på, at indtagelse af fuldkornsrug kan holde prostatakræft i ave. Nu vil forskere fra Aarhus Universitet kortlægge de indholdsstoffer, der ligger til grund for rugens gavnlige effekt.

Rug indeholder en masse gavnlige fibre, mineraler og vitaminer, men det er ikke det eneste gode ved rug. Nyere undersøgelser viser, at patienter med en begyndende prostatakræft har godt af at spise en kost med meget fuldkornsrug.

Nu vil forskere fra Aarhus Universitet kortlægge mere præcist, hvilke af rugens indholdsstoffer, der ligger bag rugens gavnlige effekt mod kræft. En bedre forståelse af, hvorfor rug virker hæmmende på prostatakræft vil være et godt skridt på vejen mod at producere fødevarer med en dokumenterbar gavnlig effekt.

I sit arsenal mod potentielle fjender som insekter, svampe, bakterier og ukrudt har rug nogle stoffer, der tilhører gruppen benzoxazinoider. Disse stoffer øger kornets modstand mod angreb og infektioner og påvirker væksten af ukrudt – men de har også vist sig at hæmme væksten af prostatakræftceller i laboratorieforsøg.

Særlig gruppe af stoffer

Nye undersøgelser, foretaget af forskere fra Aarhus Universitet, viser, at rugkerner og brød bagt med rug indeholder betydelige mængder af stoffer tilhørende gruppen benzoxazinoider. Tidligere laboratorieundersøgelser har vist, at netop disse stoffer virker hæmmende på prostatakræftceller.

Prostatakræftpatienter, der i en periode spiste meget rug (omkring seks skiver rugbrød om dagen) faldt i PSA-tal, som er en indikator for, at kræften holdes nede. Ligeledes har man i laboratoriet vist, at prostatakræft i transgenemus hæmmes, når musene æder meget rug. I andre undersøgelser har man fundet, at benzoxazinoider hæmmer prostatakræftcellers vækst in vitro.

- Vores hypotese for det nye forskningsprojekt er oplagt. Benzoxazinoiderne i rugprodukterne må være en væsentlig del af årsagen til de positive effekter, som mad med rug har på prostatacancer, siger lederen af det nye projekt lektor Inge S. Fomsgaard fra Aarhus Universitet.

Kortlægning af virkningen

Forskerne vil undersøge, hvilken kemisk form benzoxazinoiderne har, når de optages i prostatavæv og beskrive, hvad der sker med de andre molekyler i prostatavævet, når stofferne fra rug er til stede. Det vil forskerne gøre både i laboratoriet, hvor de bruger prostata- og levervæv fra minigrise, og hos patienter med prostatakræft.

- Vi vil søge at forstå, hvilke af stofferne virker på kræftcellerne med henblik på at optimere udnyttelsen af stofferne i rug, siger Inge S. Fomsgaard.

I mange år har forskere fokuseret på fibre, lignaner, polyfenoler og alkylresorcinoler, når de har ledt efter de sunde stoffer i rug.

- De stoffer tager vi med i betragtning. Når vi har vist, hvilke stoffer virker på kræftcellerne, kan vi forbedre rugen, så den har et optimalt indhold af præcis de stoffer. Måske kan vi også vise vejen mod nye kemiske stoffer, der ligner stofferne i rug, som kan bruges som medicin, siger Inge S. Fomsgaard.

Det treårige projekt er bevilget 4,8 mio. kroner fra Det Frie Forskningsråd | Teknologi og Produktion og udføres i interdisciplinært samarbejde mellem forskere og læger fra Aarhus Universitet (institutterne for Agroøkologi, Urologi og Patologi) og den svenske brødfabrikant Lantmännen.

Yderligere oplysninger: Lektor Inge S. Fomsgaard, Institut for Agroøkologi, e-mail:  inge.fomsgaard@agrsci.dk, telefon: 8715 8212, mobil: 2228 3399