GUDP-konference sætter fokus på fødevarer og klima

Innovation, som kan lette fødevarernes klimaaftryk, er på programmet, når GUDP inviterer til konference i Aarhus den 5. november 2019. Tilmeldingen er åbnet.

Foto: Jesper Rais, AU-foto

Oplysninger om arrangementet

Tirsdag 5. november 2019,  kl. 09:00 - 15:30

Centralværkstedet/Smedjen, Værkmestergade 7, 8000 Aarhus C

Miljø. og Fødevareministeriet

Deltagerne kommer på arbejde, når Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram holder sin årlige konference i Aarhus den 5. november. Programmet, der har klimavenlig fødevareproduktion som tema, lægger op til dialog og deltagerinvolvering med det formål at få så mange gode ideer på bordet som muligt.

To forskere er inviteret til at sætte rammen for diskussionerne: Landbrugs- og klimaforsker Jørgen E. Olesen fra Aarhus Universitet giver først et fagligt overblik over landbrugets klimabelastning og et bud på, hvor det er vigtigst at sætte ind. Derefter retter Morten Birkved, professor ved Syddansk Universitet, blikket mod maden på tallerkenen og giver sit bud på den innovation, som kan gøre kosten mere klimavenlig.

Klimavenlige GUDP-projekter

GUDP uddeler hvert år ca. 200 mio. kr. til udviklings- og demonstrationsprojekter, som fremmer en grøn og bæredygtig udvikling inden for landbrug, fiskeri, akvakultur og fødevareindustri. Hidtil har der kun været relativt få projekter med hovedvægt på klimavenlig produktion, og GUDP´s bestyrelse håber derfor, at konferencen bl.a. kan inspirere til flere og bedre ansøgninger på klimaområdet.

Som inspiration præsenterer tre GUDP-projekter hver deres bud på klimavenlig innovation inden for fødevareområdet. De tre veje til en mere klimavenlig fødevaresektor er henholdsvis nye plantebaserede fødevarer, klimavenlig omlægning af selve produktionssystemet og forbedring af de eksisterende systemer og metoder, så klimaaftrykket bliver mindre.

Tre veje til klimainnovation

Henrik Lund, direktør i den lille, fremadstormende virksomhed Naturli Foods, fortæller om produktinnovation og plantebaseret kost som et bud på en mindre klimabelastende fødevareproduktion.  Naturli´ Foods deltager bl.a. i GUDP-projektet InnoGrass, der eksperimenterer med græsprotein i fødevarer.

Uffe Jørgensen, seniorforsker og leder af Center for Cirkulær Bioøkonomi ved Aarhus Universitet, taler om, hvordan grøn bioraffinering kan blive løftestang for en klimavenlig omlægning af dansk planteproduktion, hvis græsmarker i stigende grad kan erstatte de mere klimabelastende kornmarker. Aarhus Universitet spiller en ledende rolle i udviklingen grøn bioraffinering, og GUDP har bl.a. bidraget væsentligt til finansieringen af universitets nyindviede forsøgsanlæg.

Endelig fortæller afdelingsleder Anders Fogh fra SEGES (Landbrug & Fødevarer) om, hvordan traditionelle metoder som avlsarbejde og forædling kan lette primærproduktionens klimaaftryk. Anders Fogh er leder af GUDP-projektet FutureBeefCross, som skal gøre krydsningskalve til kødproduktion mere klimavenlige.

Deltagerne på banen

Under konferencen bliver der lagt stor vægt at inddrage deltagerne i dialog og ideudvikling. Der bliver debat i grupper og i plenum, og om eftermiddagen tema-workshops om klimavenlig innovation på fødevareområdet.

GUDP har engageret Kommunikationskonsulent Anders Stahlschmidt som moderator til at styre debatten.

Tid og sted

• Titel: Klimavenlig fødevareproduktion - hvorfor og hvordan
  • Tid:  5. november 2019, kl. 9-15.30
  • Sted: Centralværkstedet/Smedjen, Værkmestergade 7, 8000 Aarhus C