Samarbejde er vejen til succes i fødevarebranchen

For fjerde år i træk dannede Aarhus Universitet ramme om fødevarekonferencen European Food Venture Forum, hvor 32 virksomheder fra 16 forskellige lande fik mulighed for at møde potentielle investorer og samarbejdspartnere.

Universitetet er blot én af medspillerne på innovationsområdet, og samarbejde med virksomheder og investorer er af afgørende betydning for vækst i branchen. Foto: Colourbox

Når du går i supermarkedet og køber en liter yoghurt, tænker du sikkert ikke over det. Men der er lagt hjerteblod i at gøre det muligt for dig at hive præcis dette produkt ned fra hylden. Der er lagt kræfter i at finde ud af, om yoghurten indeholder de rigtige bakterier, og konsistensen og holdbarheden er undersøgt til bunds. Der er med garanti også tænkt over, hvordan produktet skal markedsføres for at sikre, at det netop er dét, du vælger.

At skabe en virksomhed fra bunden er en stor mundfuld, og vejen til succes er ofte brolagt med udfordringer, som det kan være svært eller decideret umuligt at håndtere som selvstændig iværksætter.

Disse udfordringer er hele grundlaget for den årlige netværkskonference i fødevarebranchen, European Food Venture Forum (EFVF), der netop er afholdt i Aarhus forud for den store Food Festival. Konferencen var arrangeret af netværksorganisationen European Unlimited og havde som formål at skabe et stærkt business to business-netværk mellem fødevarebranchens mange forskellige aktører. Det var fjerde gang, at arrangørerne havde valgt at placere arrangementet i Aarhus, med Aarhus Universitet som en af værterne.

- Danmark står meget stærkt på fødevareområdet. Der produceres højkvalitetsprodukter, og samtidig er innovation i højsædet. Det er derfor, vi er så glade for at afholde EFVF her," sagde stifter og direktør af European Unlimited, William Stevens.

Samarbejde er afgørende

Det to-dage lange arrangement foregik i iNano-bygning på Aarhus Universitet og hos revisionsfirmaet Ernst & Young. Her fik 32 små og mellemstore virksomheder fra 16 forskellige lande mulighed for at præsentere deres ideer og produkter for potentielle investorer og samarbejdspartnere, der bl.a. talte Arla Foods, Chr. Hansen og Carlsberg.

Det er vigtigt og helt naturligt, at Aarhus Universitet vælger at engagere sig i en konference som denne, forklarer institutleder ved Institut for Fødevarer, Michelle Williams:

- Universitetet er blot én af medspillerne på innovationsområdet, og samarbejde med virksomheder og investorer er af afgørende betydning for vækst i branchen. Den store fordel ved et arrangement som EFVF er, at det samler alle medspillere til et par meget interessante og dynamiske dage, siger Michelle Williams.

Virksomhederne var udvalgt på baggrund af en ansøgningsrunde og kunne præsentere ideer inden for så forskellige områder som forarbejdning af fødevarer, produktion af bæredygtig emballage og tabletter til forbedring af mænds sædkvalitet. Iværksætterne fik derpå feedback fra en jury, der vurderede forretningspotentialet, de teknologiske muligheder, konkurrencesituationen, investorinteressen og erfaringer fra andre virksomheder.

Universitetet fostrer de gode ideer

En lang række af de 32 virksomheder, der deltog i konferencen, var stiftet af iværksættere, der har haft deres gang i universitetsverdenen eller har brugt forskeres hjælp og viden i startfasen. Aarhus Universitet har allerede et stærkt samarbejde med de danske fødevarevirksomheder, men et arrangement som EFVF gør det muligt at møde iværksættere og investorer fra hele den europæiske fødevaresektor.

- Der er stigende EU-tilskud til små- og mellemstore virksomheder, og det er derfor også et enestående forum for branchen. Som universitet får vi mulighed for at møde de bedste iværksættere og afgøre, om og hvordan vi selv kan deltage i projekter og bidrage med værdi til virksomhederne, siger Michelle Williams.

Som de tidligere år blev der også i år udvalgt otte særligt attraktive projekter. Alle vindere får mulighed for at præsentere deres forretningsmodel ved finalen European Venture Summit i Düsseldorf senere på året, hvor endnu flere venturekapitalselskaber vil være at finde blandt publikum.

Fakta: Vinderprojekter European Food Venture Forum 2015

• Ageria (Irland): Yoghurt-bakterie med anti-age egenskab
  • Anacail (Storbritannien): Ozonbehandling af emballage til mad og medicinsk steriliseringsindustri
  • Biosyntia (Danmark): Produktion af vitaminer ved fermentering