Seniorforsker Gabor Lövei træder ind i det europæiske videnskabsakademi

Seniorforsker Gabor Lövei er optaget som nyt medlem af det europæiske videnskabsakademi, Academia Europaea indenfor området organismisk og evolutionær biologi.

Foto: AU Foulum

Med en ph.d.-afhandling om migrerende fugle fra University of Szeged, Ungarn indledte Gabor Lövei sin akademiske løbebane som forsker i 1978 ved Plant Protection Institute på Hungarian Academy of Sciences. Siden har Gabor Lövei været lektor ved CNR Istituto di Genetica e Biofisica i Napoli, Italien. Men da han i 1989 flyttede til New Zealand, blev han forsker ved blandt andre New Zealand Pastoral Agriculture Research Institute.

I 1998 fulgte en stilling som seniorforsker ved Danmarks Jordbrugsforskning, Forskningscenter Flakkebjerg, Slagelse, og ved fusionen med Aarhus Universitet i 2007 flyttede Gabor Lövei med. Udover sin stilling på Aarhus Universitet er Gabor Lövei også adjungeret professor på Fujian University of Agriculture i Kina samt St. Stephen University of Agriculture in Godollo i Ungarn.

Gabor Lövei kan nu tilføje medlem af Academia Europaea til sit cv. Academia Europaea er et akademi af forskere fra hele Europa, der er specielt udvalgt, da de anses for at være ledende forskere inden for deres område. Ved Institut for Agroøkologi har seniorforsker Gabor Löveis forskningsarbejde indenfor blandt andet agroøkologi, økosystemer og miljørisikovurdering betydet, at han nu indtræder som medlem af det europæiske vidensakademi.

3 andre forskere er i år blevet optaget sammen med Gabor Lövei:

• Peter Boenisch – (Institut for Kommunikation og Kultur – Dramaturgi)
  • Helle Vandkilde – (Institut for Kultur og Samfund – Arkæologi og Kulturarvsstudier)
  • Simona Radutoiu – (Institut for Molekylærbiologi og Genetik – Plante Molekylærbiologi)

Der er i alt 71 danske medlemmer af akademiet. Af andre medlemmer fra Aarhus Universitet kan blandt andre nævnes:

• Jens Stougaard - (Institut for Molekylærbiologi og Genetik)
  • Roy Weber - (Institut for Bioscience – Zoofysiologi)
  • William McGregor - (Institut for Kommunikation og Kultur – Lingvistik)
  • Mogens Nielsen - (Institut for Datalogi)
  • Svend Erik Larsen - (Institut for Kommunikation og Kultur – Litteraturhistorie)
  • Søren Fauth - (Institut for Kommunikation og Kultur – Filosofi)
  • Jens C. Jantzen - (Institut for Matematik)