Forebyggelse af alm. rapgræs i frøgræssædskifter 2005-2008

Projektleder: Peter Kryger Jensen (email)

Formål

Det er projektets formål at undersøge og beskrive metoder der kan anvendes til at forebygge problemer med Alm. rapgræs, der har frø med en lang levetid i jord. Dette søges opnået gennem undersøgelser af hvordan levedygtigheden af frø af Alm. rapgræs påvirkes ved forskellige behandlinger som er, eller kan være, relevante i almindelig dyrkningspraksis

Resultater

Publikationer

• Jensen, P. K., Matthiassen, S. K. (2005) Kulturgræssernes frø overlever dårligt i jord. Agrologisk Tidsskrift Marken, februar, 40.
  • Jensen, P. K. (2006) Kultur- og ukrudtsgræsser stiller temperaturkrav for at spire. Dansk Frøavl 89, februar 2006, 10-12.
  • Jensen, P. K. (2007) Sådan slipper du af med alm. rapgræs i sædskiftet: Forebyg og bekæmp. Landsbladet Mark, August, 32-33.
  • Jensen, P. K. (2007) Longevity of seeds of Poa trivialis and Vulpia bromoides under field conditions as related to burial depth and straw cover. Proc. of the 6 International Herbage Seed Conference, Gjennestad, Norge, 302-305.
  • Jensen, P. K. (2008) Kontrol af kultur- og ukrudtsgræs i sædskifter med græsfrø. Sammendrag af indlæg. Plantekongres 2008. 112-113.

Præsentationer

• Bekæmpelse og forebyggelse af alm. rapgræs
    Frødag i Flakkebjerg, 8. februar 2007
  • Kontrol af kultur- og ukrudtsgræs i sædskifter med græsfrø