Strategier for bekæmpelse af alm. rapgræs (Poa trivialis) i frøgræs

Projektleder: Per Kudsk (email)

Formål og indhold

Projektets formål er at klarlægge hvilke bekæmpelsesstrategier, der medfører den bedste og sikreste bekæmpelse af alm. rapgræs i græsfrøafgrøder. Der vil blive anlagt et fastliggende markforsøg, hvor forskellige strategier afprøves i forbindelse med etableringen af græsfrøafgrøder. I strategierne vil indgå både forebyggende tiltag og direkte bekæmpelse i dækafgrøde og frøafgrøde.

Alm. rajgræs har de senere år været et stigende ukrudtsproblem i frøgræs specielt engrapgræs og alm. rajgræs. Alm. rapgræs har i de senere år vokset sig til et lige så stort problem som enårig rapgræs og på visse lokaliteter er det i dag sågar et større problem end enårig rapgræs. I modsætning til enårig rapgræs kan alm. rapgræs spire fra større dybder, hvilket mindsker effekten af jordmidler som Stomp og Boxer. I modsætning til jordmidlerne er en række bladmidler mere effektive overfor alm. rapgræs end overfor enårig rapgræs, men skånsomheden overfor afgrøden er derimod et problem.

I et andet projekt finansieret af Frøafgiftsfonden (‘Forebyggelse af alm. rapgræs i frøgræssædskifter’) blev det undersøgt, hvordan man kan forebygge problemer med alm. rapgræs, der i modsætning til andre ukrudtsgræsser har frø med en lang levetid i jord. I dette projekt har man bl.a. undersøgt hvordan levedygtigheden af frø af alm. rapgræs påvirkes ved forskellige behandlinger, som er eller kan være relevante i almindelig dyrkningspraksis. Erfaringerne fra dette projekt vil blive inddraget i de bekæmpelsesstrategier, der undersøges i dette projekt.

Engrapgræs og alm. rajgræs udlægges henholdsvis i foråret 2009 og 2010, således at der ved projektets afslutning vil foreligge resultater fra to vækstsæsoner. Endvidere udlægges alm. rajgræs også i renbestand i efteråret 2009 med henblik på at undersøge mulighederne for bekæmpelse af alm. rajgræs ved den etableringsmetode. Der udsås alm. rapgræs sammen med frøafgrøden i en del af parcellen, således at der etableres en naturlig ukrudtsbestand. Mulighederne for kemisk bekæmpelse i dækafgrøden vil være meget begrænset, og fokus vil derfor primært være rettet mod bekæmpelsesstrategier efter høst af dæksæden (umiddelbart efter høst af dæksæden, senere i efteråret, i vinterperioden samt i foråret). Effekterne af de anvendte bekæmpelsesstrategier vil blive vurderet over to høstår i de forsøg, der anlægges i 2009, men kun i et høstår i forsøgene, der anlægges i 2010. Der vil blive afprøvet 4 strategier for hver frøafgrøde (engrapgræs etableret i dæksæd og alm. rajgræs etableret henholdsvis i dæksæd og i renbestand).

Resultater

Forsøg præsenteres ved markvandringer for frøkonsulenter og avlere i vækstsæsonen, og resultaterne fra forsøget præsenteres ved vintermøde (2009/10).