Nedvisning og høst af almindelig rajgræs

Projektets baggrund - hvorfor er der behov for handling

De fleste rajgræssorter høstes først i august måned, hvor der ofte er mere nedbør end tidligere på sommeren, og endvidere er rajgræs frømarker ofte placeret i mere nedbørsrige egne af landet.

Gennem en række år har vi nu haft problemer med gennemgroning af bundgræs ved høst, og det vil derfor være relevant at undersøge anvendelsen af midler til nedvisning forud for høst.

Der findes erfaringer fra andre lande vedr. anvendelse af Roundup forud for høst, men der mangler konkret viden om metodens indflydelse på frøkvalitet – spireevne og vigour.

Der er et stort behov for at kende effekt på frøkvalitet, inden metoden anvendes i praksis.

Projektets formål og forventningerne til effekten af projektets indsats

Det er projektets formål at bestemme frøudbytte, spireevne og vigour i almindelig rajgræs nedvisnet med Roundup forud for høst.

Projektets indhold - projektaktiviteter og forventede resultater - hvordan skal effekterne skabes

Der gennemføres forsøg med nedvisning med Roundup til forskellige tidspunkter forud for høst i to sorter af almindelig rajgræs (en småfrøet plænetype og en storfrøet fodertype). Nedvisningsgrad og gennemgroning af bundgræs registreres. Forud for høst indsamles frøprøver, som opdeles i modenhedsklasser inden analyse for spireevne og vigour. Endvidere bestemmes frøudbytte.