Aarhus Universitets nye MicroCT-scanner afslører forskningens skjulte lag

Aarhus Universitet har netop indviet en avanceret microCT-scanner på Skejby Sygehus, en af de få af sin slags i Danmark. Den nye scanner vil åbne op for nye forskningsmuligheder på tværs af flere discipliner, herunder agroøkologi, klinisk medicin og retsmedicin.

Forskere undersøger billeder fra den nye avancerede microCT-scanner, som blev indviet i fredags på Skejby Sygehus. Scanneren giver nye muligheder for præcise studier af jordstruktur, rodsystemer og biologisk aktivitet. Foto: Mansonia P. Moncada

I et samarbejde mellem Institut for Agroøkologi, Institut for Klinisk Medicin og Institut for Retsmedicin har Aarhus Universitet anskaffet en state-of-the-art microCT-scanner. Scanneren, som vejer hele 6,5 ton, blev officielt indviet ved et arrangement den 12. september på Skejby Sygehus og markerer et stort fremskridt for tværfaglig forskning i Danmark.

Teknologi, der afdækker det usynlige

MicroCT-scanneren anvender røntgenteknologi til at skabe detaljerede 3D-billeder af forskellige materialer, fra jordprøver til biologiske væv. Ifølge Lars Juhl Munkholm, professor ved Institut for Agroøkologi, giver scanneren banebrydende muligheder inden for landbrugsforskning: “Vi kan nu undersøge jordens struktur i meget høj opløsning, hvilket giver os mulighed for at studere transport af vand og gasser, jordkomprimering og rodudvikling på en helt ny måde.”

Foto: Scanning af jordprøve på den nye MicroCT-scanner.

En alsidig scanner til forskellige formål

Scanneren er i stand til at håndtere store objekter med en diameter på op til 60 cm og en højde på 1 meter. Denne alsidighed har allerede tiltrukket interesse fra både danske og internationale forskere. Eksempler på genstande, der er blevet scannet, spænder fra et foster af en vågehval til fossiler, retsmedicinske vævsprøver og jordprøver fra dansk landbrugsjord. Derudover anvendes scanneren til at udvikle nye scanningsteknikker i retsmedicinske undersøgelser, fx ved mistanke om vold.

Finansieringen af scanneren er primært kommet fra Carlsbergfondet, med yderligere støtte fra Aarhus Universitets samarbejdende institutter.

Et vigtigt værktøj for den grønne omstilling

For Institut for Agroøkologi vil scanneren gøre det muligt at opnå nye indsigter i, hvordan jordens struktur påvirker udledning af drivhusgasser, næringsstoftab, og biodiversitet, samt hvordan rødder påvirker den omgivende jord og vice versa. Disse indsigter vil være afgørende i forhold til fremtidens landbrugsmæssige udfordringer som klimaforandringer og bæredygtighed.

“Vi er især interesserede i at kortlægge jordens organiske materiale og forstå de mekanismer, der ligger bag nedbrydningen, hvilket kan forbedre jordens sundhed og afgrødeproduktion,” tilføjer Lars J. Munkholm.

Med et så alsidigt forskningsværktøj til rådighed er Aarhus Universitet nu i en position til at være førende inden for flere vigtige videnskabelige discipliner. Uanset om det drejer sig om at scanne jordprøver eller retsmedicinske beviser, vil den nye micro-CT scanner få stor betydning for forskningen på Aarhus Universitet.

PUNKTER
Læs mere Du kan læse mere om MicroCT-scanneren i den her artikel

Lektor Henrik Lauridsen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin