AU Flakkebjerg fejrer 25-års jubilæum

AU Flakkebjerg er vært for en fejring af sit 25-års jubilæum den 8. juni 2023 kl. 13.30. Anledningen markerer en betydelig milepæl for forskningscenteret, der er kendt for landbrugsforskning og innovation.

Foto: Lars Kruse - AU Foto

Torsdag 8. juni 2023,  kl. 13:30 - 16:30

Etableringen af Storebæltsbroen og den efterfølgende nedlæggelse af færgeruten Halsskov-Knudshoved ramte jobmulighederne i Vestsjælland hårdt. For at afbøde konsekvenserne traf den daværende danske regering beslutning om at samle den sjællandske afdeling af Statens Planteavlsforsøg i, hvad der senere skulle blive AU Flakkebjerg. Medarbejdere fra henholdsvis Lyngby og Roskilde blev sammen med medarbejderne i Flakkebjerg flyttet ind i de nye bygninger i Flakkebjerg, som blev indviet i 1997. Arkitektfirmaet Nøhr & Sigsgaard tegnede de nye bygninger, der siden har modtaget bred anerkendelse for dets design og funktionalitet.

AU Flakkebjerg markerer sit 25-års jubilæum d. 8. juni 2023, hvor politikere, bevillingsgivere, samarbejdspartnere og dedikerede medarbejdere er inviterede. Fejringen, der begynder kl. 13.30, vil omfatte en række taler og præsentationer, der belyser centerets rige historie og dets afgørende rolle i landbrugsforskningen og det lokale samfund.

Dekan Eskild Holm Nielsen vil byde velkommen og give en kort oversigt over AU Flakkebjerg's rejse igennem de sidste 25 år. Herefter vil borgmester Knud Vincents dele sine perspektiver om centerets betydning for det lokale område. Efterfølgende vil fremtrædende talere dykke ned i forskellige aspekter af aktuel forskning og præsentere deres visioner for fremtiden for landbrugsinnovation.

Kl. 15.00 vil deltagerne blive budt velkommen til en reception i den imponerende glasarkade, hvor gæsterne kan udforske de seneste forskningsresultater og opleve state-of-the-art udstyr, der anvendes i forskningsforsøg. Desuden vil der være mulighed for at diskutere igangværende og fremtidig forskning og innovation i den grønne omstilling af landbruget.

Når de officielle aktiviteter afsluttes kl. 17.30, inviterer centret sine medarbejdere til en fornøjelig aften med mad og drikke for at fremme fællesskab og fejring.

Velkomst og forskningscenter i 25 år

Ved dekan Eskild Holm Nielsen

Tale ved borgmester Knud Vincents

Forskning på AU Flakkebjerg