Gik du glip af: "Sådan kan dansk landbrug tilpasse sig fremtidens klimaændringer"

Artiklen "Sådan kan dansk landbrug tilpasse sig fremtidens klimaændringer" beskriver forskning, der præsenterer mulige tilpasningsstrategier for det danske landbrug i lyset af fremtidige klimaændringer.

Foto: Colourbox

Klimaændringerne vil have betydelige konsekvenser for landbrugsproduktionen i Danmark, herunder ændrede vejrforhold, øget risiko for ekstreme vejrbegivenheder og ændret plantesygdomsforekomst. For at imødegå disse udfordringer har forskere ved Aarhus Universitet identificeret forskellige tilpasningsmuligheder.

Forskerne peger på behovet for at øge landbrugets robusthed over for ekstreme vejrbegivenheder, herunder oversvømmelser og tørke. Dette kan opnås ved at forbedre vandhåndteringen, herunder dræningssystemer og vandopbevaringsteknikker. Derudover kan anvendelsen af afgrødesorter, der er mere modstandsdygtige over for tørke og varme, være en effektiv tilpasningsstrategi.

Artiklen fremhæver også betydningen af ​​at tilpasse dyrkningssystemerne for at reducere risikoen for plantesygdomme og skadedyr. Dette kan omfatte brugen af ​​mere modstandsdygtige sorter, integreret skadedyrsbekæmpelse og ændringer i markrotation og dyrkningspraksis.

Forskerne fremhæver, at tilpasning til klimaændringer kræver en kombination af teknologiske, organisatoriske og politiske tiltag. Det er vigtigt at opbygge videnskabelig viden og udvikle tidlig varslingssystemer for at imødegå og tilpasse sig ændringerne.

Forskerne understreger vigtigheden af at inddrage landmændene og sikre, at de har adgang til relevant information, teknologi og støtte til at implementere tilpasningsforanstaltninger. Samarbejde mellem forskere, landbrugere og beslutningstagere er afgørende for at sikre en bæredygtig og tilpasset fremtid for dansk landbrug i lyset af klimaændringerne.

Læs artiklen her.