Ph.d.-forsvar: Mekanismerne bag plante-nematode-interaktioner?

Mekanismerne bag plante-nematode interaktioner i naturlige omgivelser er stort set ukendte, da ??vores nuværende viden kommer fra in vitro-bioassays.

Foto: Md Maniruzzaman Sikder

Md Maniruzzaman Sikder har undersøgt virkningen af ??et antal sekundære metabolitter såsom benzoxazinoider, glucosinolater, camalexin, flavonoider og fytohormoner på jordens nematodesamfund. Studierne har vist, at visse sekundære metabolitter modulerer nematodepopulationerne, især de nematoder som lever tæt forbundet med værtplanten. Det viste sig yderligere, at flavonoider har en modulerende effekt på infektiviteten af ??rodgalle-nematoder via det rod-associerede mikrobiom. Denne viden bidrager til forståelsen og udnyttelsen af ??planters sekundære metabolitter, phytohormoner, og jordmikrober, til beskyttelse mod skadelige planteparasitiske nematoder, og kan medvirke til udvikling af mere miljøvenlige bekæmpelsesmetoder for nematoder.

Ph.d.-studiet blev udført ved Institut for Agroøkologi, Forskningscenter Flakkebjerg, Det Tekniske Fakultet, Aarhus Universitet

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Mandag den 14. juni 2021 kl. 13:00

Sted: Forsvaret afholdes online. For at modtage et link til begivenheden, send venligst en e-mail til Karina Rysholt Christensen,  kch@agro.au.dk

Afhandlingens titel: Virkning af plantsekundære metabolitter på rodassocierede jordnematoder

Kontaktinfo: Md Maniruzzaman Sikder, e-mail: mms@agro.au.dkmmsbot@juniv.edu, tel.: +45 71653031 or +8801914980894
Bedømmelsesudvalg:

Professor Dan Funck Jensen, Department of Forest Mycology and Plant Pathology, Swedish University of Agricultural Sciences, Sweden

Senior scientist Holger Heuer, Institute for Epidemiology and Plant Diagnostics Julius Kühn-Institut, Germany

Seniorforsker Per L. Gregersen (formand), Institut for Agroøkologi, Aarhus Universitet, Danmark

Hovedvejleder:

Professor Mogens Nicolaisen, Institut for Agroøkologi, Aarhus Universitet, Danmark
Medvejleder:

Lektor Tina Kyndt, Institut for Bioteknologi, Gent Universitet, Belgien

Senior forsker Mette Vestergård, Institut for Agroøkologi, Aarhus Universitet, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Forsvaret er offentligt.
Pga. situationen med coronavirus vil afhandlingen ikke ligge til gennemsyn på ph.d.-administrationens kontorer. I stedet kan interesserede rette henvendelse via følgende e-mailadresse: gradschool.tech@au.dk for at få en digital kopi af ph.d.-afhandlingen. Bemærk, at i særlige tilfælde kan det være nødvendigt at indgå individuel aftale om gennemsyn af ph.d.-afhandlingen.