AU Flakkebjerg modtog årets Klima & Miljøpris 2023 i Slagelse

Institut for Agroøkologi, Flakkebjerg modtog Sydbanks og Envafors’ Klima- & Miljøpris 2023 ved Slagelse Erhvervs Awards fredag d. 10. november 2023.

Foto: René Gislum

Dommerkomiteens begrundelse for prisen var at:

Institut for Agroøkologi i Flakkebjerg forsker i fremtidens landbrug. Med et målrettet fokus på at reducere brugen af pesticider gennem præcisionssprøjtning i landbrugsproduktionen, bidrager instituttet til udviklingen af en mere bæredygtig plantebeskyttelse og sikring af rent drikkevand til kommende generationer.

Med Instituttets forskning i dyrkningen af landbrugsjord i kombination med solceller og deres deltagelse i et projekt, der overvåger og undersøger konsekvenserne af pesticiders udvaskning i grundvandet, er Institut for Agroøkologi Flakkebjerg en værdig vinder af Sydbank og Envafors’ Klima- & Miljøpris 2023.

Prisen blev overrakt af Lars Fischer, Filialdirektør Sydbank og Henrik Birch, Administrerende direktør Envafors. Fra Flakkebjerg deltog Lise Nistrup Jørgensen og René Gislum. Prisen var et træ, en vase og et diplom som nu står i Flakkebjerg.

Her kan du se videoen med indstillingen af AU Flakkebjerg til Klima- og Miljøprisen:

Mere information

Lektor og sektionsleder René Gislum, Institut for Agroøkologi, Aarhus Universitet. Tlf.: +45 20542092 eller email: rg@agro.au.dk