Ud over de traditionelle metoder: Styrken af laser-induceret nedbrydningsspektroskopi i jordanalyse. Udforskning af laser-induceret nedbrydningsspektroskopi som en alternativ analysemetode for vigtige jordegenskaber

I løbet af sit ph.d.-studium har Alex Njugi Wangeci anvendt laser-induceret nedbrydningsspektroskopi (LIBS) til at prædiktere forskellige jordegenskaber.

Foto: Alex Njugi Wangeci

Der er et stigende behov for hurtigere og mere præcise analysemetoder for at imødekomme den stigende efterspørgsel efter jordanalyser, herunder bestemmelse af jordens organiske kulstof til bæredygtig afgrødeproduktion. Alex Njugi Wangeci vurderede prædiktionsnøjagtigheden af ​​LIBS på jord fra hele Danmark og den bredere europæiske region for prædiktion af jordegenskaber, herunder bl.a. jordens organiske kulstof, tekstur og fosfor. Han undersøgte også anvendeligheden af ​​LIBS i forhold til andre spektroskopiske teknikker såsom synlig nær-infrarød spektroskopi til prædiktion af jordegenskaber.

De opnåede forskningsresultater bidrager til en bedre forståelse af anvendeligheden af ​​LIBS til en bred vifte af jordegenskaber, jordtyper og geologisk oprindelse.
Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Agroøkologi, Faculty of Technical Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Uge 43 den 25. oktober kl. 10:00
Sted: det store rum på 1. sal, Agro Business Park, Niels Pedersens Alle 2, 8830 Tjele.
Afhandlingens titel: Laser-induceret nedbrydningsspektroskopi som ny og forbedret referencemetode til analyse af vigtige jordegenskaber
Kontaktinfo: Alex Njugi Wangeci, e-mail: aw@agro.au.dk, tlf.: +45 52705171
Bedømmelsesudvalg:
Professor Bruno Bousquet, Institute of Technology, University of Bordeaux, Frankrig
Seniorforsker Leonardo Ramirez-Lopez, BÜCHI Labortechnik, Flawil, Schweiz
Seniorforsker Anne Grete Kongsted (forperson), Institut for Agroøkologi, Aarhus Universitet, Danmark
Hovedvejleder:
Professor Mogens Humlekrog Greve,  Institut for Agroøkologi, Aarhus Universitet, Danmark
Medvejleder:
Dr. Maria Knadel, GeoPark Vestjylland, Danmark
Dr..Daniel Adén, FOSS Analytical A/S, Danmark
Dr. Thomas Nikolajsen, Terma, Danmark