Gik du glip af: Kartoffelproduktionen trues af stigende resistens hos kartoffelskimmel mod kemiske bekæmpelsesmidler?

"Kartoffelproduktionen trues af stigende resistens hos kartoffelskimmel mod kemiske bekæmpelsesmidler" advarer om en voksende trussel mod kartoffelproduktionen på grund af stigende resistens hos kartoffelskimmel over for kemiske bekæmpelsesmidler.

Der er fundet resistens i kartoffelskimmel resistens overfor et af de mest brugte bekæmpelsesmidler. Det vækker bekymring hos forskere fra Aarhus Universitet. Foto: Jens Grønbech

Kartoffelskimmel er en alvorlig svampesygdom, der kan forårsage betydelige skader på kartoffelafgrøder. Tidligere har kemiske bekæmpelsesmidler været effektive til at bekæmpe sygdommen. Imidlertid er der blevet observeret en stigning i resistensen hos kartoffelskimmel over for disse midler.

Forskere ved Aarhus Universitet advarer i denne artikel, at denne udvikling udgør en trussel mod kartoffelproduktionen. Resistens mod bekæmpelsesmidler betyder, at sygdommen kan blive mere udbredt og sværere at kontrollere. Det kan føre til betydelige økonomiske tab for kartoffelavlere og påvirke forsyningen af kartofler til forbrugerne.

Artiklen understreger vigtigheden af at finde alternative metoder til bekæmpelse af kartoffelskimmel og reducere afhængigheden af kemiske bekæmpelsesmidler. Forskere og avlere arbejder på at udvikle mere bæredygtige og integrerede løsninger, herunder brug af resistente kartoffelsorter, biologiske bekæmpelsesmidler og ændringer i dyrkningspraksis.

I lyset af den stigende resistens opfordres landmænd og beslutningstagere til at være opmærksomme på problemet og samarbejde om at beskytte kartoffelafgrøderne mod kartoffelskimmel og sikre en stabil produktion af kartofler i fremtiden.

Læs den oprindelige artikel her.