Forekomst af visnesyge og andre svampesygdomme i spinat til frø som effekt af hyppighed af spinat i sædskiftet

Projektleder: Birte Boelt (email)

Formål og indhold

At undersøge fremspiring, vækst og forekomst af svampesygdomme på spinat sået i potter med jord fra sædskifter med hyppig produktion af spinat. At undersøge effekten af forskellig infektionsgrad af svampesygdomme på spinatfrø sået i henholdsvis 'ren' jord og jord fra trængte spinatsædskifter.

I 2008 er udført potteforsøg med spinat sået i jord, hvor der tidligere er observeret 'visnesyge' i spinat-frøafgrøder. Forsøget er gennemført med to typer af frø (forventet inficeret og forventet ikke-inficeret). Der er i vækstsæsonen registreret tydelige forekomster af især Verticillium, og tilsvarende angreb/sygdomsforløb er registreret i en af de marker, hvor jorden er udtaget fra. Forsøget er endnu ikke afsluttet, men registreringerne er så markante, at vi skønner det relevant at gentage og udvide forsøget.

For 2009 ansøges:
I lighed med 2008 indsamles jord fra sædskifter med hyppig spinat produktion. I potteforsøg i Forskningscenter Flakkebjergs semifield-anlæg etableres udvalgte frøpartier i henholdsvis 'ren' jord og jord fra sædskifter med hyppig spinatproduktion.
Fremspiring, vækst og sygdomsudvikling pg planter registreres, og der indsamles frøprøver dels af udsæd og dels af de høstede prøver til identifikation for indhold af svampe og spireanalyse.

I projektet fokuseres fortrinsvis på Fusarium og Verticillium.

Projektet vil blive del af et ph.d.-projekt som bl.a. omhandler effekt af frøsundhed og forskellige frøbehandlingsmetoder på spiring i spinat.

Faktor 1:
1. Jord fra marker med tidligere Fusarium-angreb
2. Jord fra marker med tidligere Verticillium-angreb
3. Kontrol 'ren jord'
4. Jord 2 med sanerende afgrøde (sennep)

Faktor 2:
A. Frøparti inficeret med Verticillium
B. Parti A, behandlet med damp/ultralyd
C. Parti A, bejdset eller coated, sg Verticillium og Fusarium bekæmpes/begrænses
D. Sygdomsfrit parti med høj spireevne.

Forsøget anlægges med 4 gentagelser.

I forsøget registreres sgdato, dato for fremspiring, plantetal, svampeinfektion på blade, dato for begyndende, fuld og afsluttet blomstring, plantehøjde.

Ved høst opdeles de tilbageblevne planter i tre fraktioner - frø, rødder og resten, i alle potter til bestemmelse af: Rodudvikling, frøvægt, spireevne og sundhed.

Resultater

Forsøg præsenteres ved markvandringer for frøkonsulenter og avlere i vækstsæsonen, og resultaterne fra forsøget præsenteres ved vintermøde (2009/10).