Bekæmpelse af væselhale og andre ukrudtsgræsser i frøgræs

Projektets baggrund - hvorfor er der behov for handling

En af de største trusler mod en fortsat vækst i frøgræsarealet i Danmark er stigende problemer med græsukrudt. Ukrudt er tabsvoldende på grund af konkurrence med afgrøden om vand og næringsstoffer, men forekomst af frø af ukrudtsgræsser i det høstede græsfrø medfører desuden kvalitetsforringelse og dermed en lavere afregningspris. Bekæmpelse af ukrudtsgræsser i frøgræsafgrøder er vanskelig, idet afgrøde og ukrudt er tæt beslægtede, og forskellene i følsomhed over for herbiciderne er derfor små. Væselhale er en forholdsvis ny ukrudtsart, som har vundet større og større udbredelse, og det har endnu ikke været muligt at udvikle en effektiv bekæmpelsesstrategi. Der er behov for at afprøve nogle af de løsninger, som har været effektive i potteforsøg, under markforhold med henblik på at få en bedre viden om forhold mellem effekt og selektivitet. Enårig rapgræs og almindelig rapgræs er to andre vigtige græsukrudtsarter, som medtages i det aktuelle markforsøg.

Projektets formål og forventningerne til effekten af projektets indsats

I tidligere udførte strategiforsøg til bekæmpelse af væselhale i rødsvingel har en vinterbehandling med Reglone øget den samlede effekt over for væselhale. Disse forsøg blev financieret dels af Frøafgiftsfonden dels af projektet ’Rent græsfrø til græsplæner og golfgreens’ (Innovationsloven med Frøafgiftsfonden og Aarhus Universitet som medsponsorer). På baggrund af resultaterne blev der i 2010 givet en off-label godkendelse til anvendelse af 0,5 L/ha Reglone i rødsvingel i vinterperioden. I foråret 2011 kunne der flere steder konstateres skader i rødsvingel efter denne behandling. Årsagen kan være klima og jordbundsmæssige forhold, men skaderne kan også skyldes forskelle i rødsvingelsorters tolerance over for Reglone. Det ansøgte projekt vil afklare, om der er sortsforskelle i rødsvingels tolerance.

I potteforsøg er der fundet god effekt af Roundup Bio og Command over for væselhale. Desværre viste resultater af potteforsøg også, at disse herbicider ikke er selektive over for rødsvingel på tidlige udviklingstrin. Flere konsulenter har foreslået vintersprøjtning med lave doser af glyphosat som en løsning til bekæmpelse af væselhale. Der er behov for at få afklaret, om en sådan behandling er selektiv i rødsvingel. Ligeledes er der behov for at undersøge, om Command er selektiv i etableret rødsvingel.

Atlantis OD har en rimelig effekt over for væselhale. Tidligere markforsøg i projektet ’Tidlig identifikation af herbicider til anvendelse i frøafgrøder’ har vist, at der opnås størst skånsomhed ved efterårsbehandling i hundegræs (off-label godkendelse), mens tolerancen hos engrapgræs er størst ved forårsbehandling. I rødsvingel er der mindre forskel på skånsomheden af efterårs- og forårssprøjtninger, og strandsvingel tåler ikke behandling med Atlantis OD.

Væselhale forekommer primært som problem i rødsvingel og strandsvingel, men da flere af de aktuelle herbicider kan tænkes anvendt til bekæmpelse af andre græsser i engrapgræs og hundegræs, undersøges selektiviteten også i disse arter, ligesom 2 af de hyppigst forekommende ukrudtsgræsser - alm. rapgræs og enårig rapgræs - medtages i forsøget.

Projektet vil give et godt indblik i muligheder for anvendelse af Reglone, Roundup Bio, Command og Atlantis til bekæmpelse af ukrudtsgræsser i forskellige frøgræsafgrøder. Specielt når det drejer sig om bekæmpelse af væselhale er der behov for at inddrage flere behandlinger i bekæmpelsesstrategien, men det aktuelle projekt vil også give viden om bekæmpelsesmuligheder af enårig rapgræs og alm. rapgræs med disse løsninger samt om selektiviteten i de vigtigste dyrkede græsser. Projektet åbner mulighed for at øge kvaliteten af det høstede frø (færre ukrudtsfrø) og reducere rensesvindet.

Projektets indhold - projektaktiviteter og forventede resultater - hvordan skal effekterne skabes

I samråd med frøavlskonsulenterne blev følgende sorter af frøgræsser udvalgt til forsøget:

Rødsvingel: Maxima, Calliope, Valdora, Livista

Strandsvingel: Tomahawk

Engrapgræs: Miracle

Hundegræs: Amba

Alle sorter blev udlagt i striber i vårbyg i foråret 2012. Væselhale, alm. rapgræs og enårig rapgræs udsåes i renbestand i efteråret 2012. Plotstørrelsen bliver 2,5m x 5 m, og der udføres 3 gentagelser af hver behandling.

Herbicidbehandlingerne udføres på tværs af afgrøde-/ukrudtsgræsstriberne i løbet af efteråret/vinteren 2012 og foråret 2013. Der udsprøjtes 2 doseringer af hvert herbicid: Reglone (0,5 og 1 L/ha), Roundup Bio (0.4 og 0.8 L/ha), Atlantis OD (0.45 og 0.9 L/ha) og Command (0,5 og 1 L/ha). Reglone og Roundup Bio udsprøjtes på 2 tidspunkter i løbet af vinteren, hvor afgrødens vækst er stoppet. Command og Atlantis OD udsprøjtes i oktober 2012 og i april 2013. I alt gennemføres mere end 500 behandlinger (10 arter x 4 herbicider x 2 udviklingstrin x 2 doseringer x 3 gentagelser).

Frøgræssernes tolerance samt effekten på ukrudtsgræsserne vurderes ved visuelle bedømmelser af skade ved vækststart i foråret 2013 og løbende igennem vækstsæsonen.

På baggrund af resultaterne vurderes mulighed for anvendelse af Reglone, Roundup Bio, Command og Atlantis til bekæmpelse af ukrudtsgræsser i frøgræs. Der udarbejdes vejledning om anvendelsesmuligheder i relation til frøgræsafgrøde, sort, udviklingsstadie og dosering.