Blomstring og frøsætning i almindelig rajgræs

Projektets baggrund - hvorfor er der behov for handling

Gennemsnits frøudbyttet i almindelig rajgræs er stagneret til forskel fra frøudbyttet i rødsvingel, som er steget betydeligt gennem de seneste fem år. Almindelig rajgræs er vores største frøafgrøde, men de opnåede udbytter er lavere end hos vores hovedkonkurrenter i Oregon.

Nyere undersøgelser ved Aarhus Universitet viser, at hver enkelt frøstand har et stort uudnyttet udbyttepotentiale. Som regel udvikler hvert småaks 7-9 blomster, som i gennemsnit sætter 4-5 frø. Imidlertid svarer gennemsnitsudbyttet i Danmark til at kun to af disse frø høstes og dermed bidrager til det endelige frøudbytte. Vores undersøgelser viser også, at de 4-5 veludviklede frø ofte er til stede så sent som nogle få uger forud for høst. Vi kender ikke den egentlige årsag til, at de går tabt. En mulig forklaring er, at rajgræs ofte blomstrer over 2-3 uger, og afgrøden bliver hermed meget tvemoden. Rajgræs er meget spildsom. Det medfører, enten at de tidligst modnede frø er spildt, inden de senest modnede frø er høstklar, eller at de senest modnede frø er grønne og dermed ikke kan tærskes ud, når de tidligst modnede frø er høstklar.

Der er stort behov for at få undersøgt, hvorledes alle de udviklede frø kan udnyttes til opnåelse af højere frøudbytter. Hvis dansk rajgræsfrøavl fortsat skal være konkurrencedygtig, har vi et akut behov for at hæve gennemsnitsudbyttet.

Projektets formål og forventningerne til effekten af projektets indsats

Projektet har til formål at generere viden om udstrækningen af blomstring i småaks og aks af almindelig rajgræs, samt hvorledes dette påvirkes af klimatiske forhold. Vi vil undersøge, om dyrkningstiltag kan medvirke til at koncentrere blomstringsperioden, og hvilken betydning valg af høstmetode har i henholdsvis tvemodne og ensartet modnede afgrøder.

Vi forventer, at projektets resultater vil give en indikation og forslag til løsning af, hvorfor en stor del at de udviklede frø ikke høstes og dermed ikke kan genfindes i renvaren.

Projektets indhold - projektaktiviteter og forventede resultater - hvordan skal effekterne skabes

I projektet undersøges blomstringsforhold i udvalgte sorter af almindelig rajgræs, og der søges udviklet en model for de klimatiske forholds indflydelse på blomstringsforløbet. Specifikt undersøges blomstringens udstrækning inden for det enkelte småaks og inden for den enkelte frøstand. Frøsætning og udviklingen af spiredygtige frø bestemmes, og endelig undersøges hvordan afgrødens spildsomhed påvirkes af blomstringsperiodens udstrækning.

Muligheder for at synkronisere blomstringen vil blive undersøgt dels gennem forskellige kulturtekniske foranstaltninger og dels gennem anvendelse af forskellige vækstregulerende midler og hormoner.

Endelig undersøges forskellige høstmetoders egnethed i relation til udstrækning af blomstringsperioden.