Øget udbud af herbicider til spinat og andre havefrøafgrøder

Projektleder : Peter Hartvig

Projektets formål og indhold

Udbuddet af herbicider til små afgrøder har efterhånden nået et kritisk lavt niveau. I mange afgrøder er den kemiske ukrudtsbekæmpelse baseret på ganske få aktivstoffer. Det gælder også indenfor havefrø, hvor f.eks. Command efterhånden bruges i de fleste afgrøder. De få muligheder gør branchen sårbar overfor ændringer i bestående godkendelser, og der er efterhånden et stort behov for at finde alternativer og supplement til de eksisterende herbicidmuligheder. I spinat, hvor fremtiden for Asulox er meget usikker, er det tvingende nødvendigt at udbuddet af herbicider øges, hvis Danmark også i fremtiden skal kunne fastholde sin position som verdens førende på området. Indenfor andre produktioner af havefrø har man ambitioner om at øge produktionen. Det gælder f.eks. af pak choi, men en forudsætning for at kunne tiltrække flere avlere, er at der kan tilbydes bedre muligheder for kemisk ukrudtsbekæmpelse end i dag. Målet med dette projekt er gennem flere markforsøg at kunne øge de erfaringer og viden, der er opnået i de foregående års forsøg, således at der de kommende år vil være basis for at kunne ansøge flere herbicidgodkendelser til mindre anvendelser indenfor havefrø.

Projektets baggrund og formål

Danmark er verdens førende indenfor produktion af spinatfrø, men står også markedsmæssigt stærkt indenfor produktion af andre arter af havefrø. Ukrudt er en af de største udfordringer i produktionen, og for at kunne fastholde og udbygge denne position er der behov for effektive bekæmpelsesmidler. Fremtidsudsigterne for herbicidet Asulox er fortsat uafklarede, og midlet er gennem mange år anvendt på dispensation. Asulox er det eneste herbicid, der kan anvendes i spinat mod især korsblomstret ukrudt, kamille og pileurter, og er derfor et essentielt herbicid i spinatavlen. Formålet med projektet er at finde alternativer til Asulox og supplement til de nuværende herbicidmuligheder i spinat, men også i produktionen af andre havefrøarter er der behov for et større udbud af herbicider. Det gælder blandt andet indenfor produktion af Pak choi, men også andre af de mindre arter bør styrkes med hensyn til muligheder for kemisk ukrudtsbekæmpelse.

Projektets aktiviteter

Projektet har sammenhæng til lignende, tidligere projekter ved AU Flakkebjerg. Således har der siden 2012 været udført beslægtede herbicidforsøg i spinat og pak choi til frø, mens der aktiviteterne indenfor andre "små" havefrøafgrøder er skiftet lidt fra år til år. I 2015 har det været en screening af metobromuron i 8 forskellige afgrøder. Det er planen, at der i 2016 arbejdes videre med de samme afgrøder, men med de fleste aktiviteter i spinat.

De senere år har der især været arbejdet med to nye herbicider (lenacil og metobromuron) i spinat, men i 2015 blev aktiviteten med lenacil nedtonet, og erstattet af diflufenican. Dette skyldes, at tidshorisonten for godkendelse af lenacil i Danmark fortsat er ukendt, og at der på den baggrund er opstået tvivl om midlet overhovedet vil blive søgt i Danmark. Diflufenican, der er et udbredt anvendt aktivstof i korn, har der tidligere været arbejdet forsøgsmæssigt med i spinat, men på grund af ret alvorlige skader i disse forsøg har det aldrig været ansøgt til spinat. I spinat vil diflufenican især være interessant på grund af sin meget fine effekt overfor bl.a. agerstedmoder, idet både Command og Betanal er forholdsvis svag overfor denne art. Forsøgene i 2015 har bekræftet, at diflufenican er effektiv overfor agerstedmoder i selv meget lave doseringer – doseringer, der kun har medført moderate skader på spinaten. Derimod er det blevet bekræftet, at højere doseringer medfører fatale skader. Forsøgene i 2015 har også vist, at lenacil tilsyneladende er det eneste middel med effekt på spildraps, og derfor vil dette produkt også indgå i forsøgene i 2016, dog i begrænset omfang. Ligeledes vil der blive arbejdet videre med metobromuron i et vis omfang. Stoffet er især interessant på grund af god virkning overfor lugtløs kamille.

Pak choi betragtes som en af de arter af havefrø, der har størst udviklingspotentiale med hensyn til øget produktion og eksport. Arten er imidlertid meget herbicidfølsom, og der er kun meget få midler godkendt. Herbicidfølsomheden er blevet bekræftet i 2015, hvor især normal dosering af Command og Boxer har været i overkanten, mens kombination af de samme midler i reduceret dosering sammen med Galera har givet gode resultater. Lentagran WP, der er under godkendelse, ventes også at kunne indgå i strategier i pak choi.

Metobromuron er ansøgt til kartofler, men kan også anvendes i en række grønsagsafgrøder. Anvendelsen i havefrø er derfor oplagt, og derfor blev der i 2015 indledt en screening i 8 forskellige nyetablerede "små" havefrøafgrøder (lupin, timian, bladbeder, kørvel, purløg, skorzonerrødder, kruspersille urte- chrysanthemum) for at øge kendskabet til midlets selektivitet både ved anvendelse som jord- og bladmiddel. I 2016 vil der blive arbejdet videre i de mest tolerante arter, eventuelt i med kombinationer andre relevante midler (Command, Fenix , mfl.)

Projektets mål / leverancer

• Udførsel, inklusiv afrapportering, af mindst 3 markforsøg med herbicider i spinat
  • Udførsel, inklusiv afrapportering, af mindst 1 markforsøg med herbicider i pak choi
  • Udførsel, inklusiv afrapportering, af mindst 1 markforsøg med herbicider i små afgrøder