Udfordringer i produktion af korsblomstrede havefrøafgrøder

Projektleder : Birte Boelt

Projektets formål og indhold

Det er projektets formål at teste:

1. hvorledes de systemiske midler Biscaya og Plenum fungerer i henholdsvis almindelig og dobbelt dosis mod glimmerbøsser og om der er en langtidseffekt af disse midler anvendt i Pak Choi i almindelig dosering og i dobbeltdosering.

2. hvilken effekt tilsætningen af sprede/klæbemiddel har på effektiviteten af de anvendte midler?

3. hvorledes tidlig og sen skade af glimmerbøsser påvirker frøudbyttet? Kan man evt. springe den første eller sidste planmæssige sprøjtning over?

Dette vil i 2016 testes i markforsøg hos en avler. Resultaterne formidles til avlere og firma gennem en populær artikel i relevant tidsskrift.

Projektets baggrund og formål

Efterspørgslen på kålfrø er stigende og ligeledes stigende er det danske areal med kålfrøproduktion. Glimmerbøsser og snudebiller er almindeligt forekommende skadedyr i kålfrøproduktion og kan give anledning til store udbyttetab. Generelt kan glimmerbøsser, snudebiller og de fleste andre skadevoldende insekter bekæmpes med 2-3 årlige insekticidsprøjtninger med pyrethroider, der endnu er effektive. Desværre er nogle glimmerbøssepopulationer blevet resistente over for pyrethroiderne, og det er derfor vigtigt at anvende insekticider med en anden virkningsmåde. Det vil derfor være ønskværdigt at have bekæmpelsesmidler med forskellige virkningsmekanismer til rådighed. Man kan således anvende Karate (pyrethroid) ved den første sprøjtning og Biscaya (neonicotinoid- midlet har den fordel, at det er vurderet ikke skadelig for bier, og dermed kan anvendes i biernes flyvetid) eller Plenum ved anden sprøjtning. Vekslen mellem to forskellige insekticider, er med til at mindske risikoen for resistensudvikling.

Projektets aktiviteter

I det andet og tredje forsøgsår udføres markforsøg.

Markforsøg andet og tredje år: I markforsøget screenes Karate, Mavrik, Biscaya og Plenum i forskellige kombinationer i markforsøg. Er der ny viden om andre midler inkluderes disse i forsøget.

Behandlingerne udføres med anbefalet dosering og med 2-4 sprøjtninger afhængig af forekomst af skadedyr. Første sprøjtning gennemføres, når blomsterknopperne er synlige og anden sprøjtning ca. 2 uger senere.

Antallet af glimmerbøsser, snudebiller og andre væsentlige skadegørere bestemmes. Umiddelbart inden høst registreres antal af skulper og deres modenhedsgrad. Frøudbyttet bestemmes og der foretages en vurdering af andelen af beskadigede frø.

De endelige planer for markforsøgene udarbejdes i samråd med frøbranchen.

Projektets mål / leverancer

Med projektet ønsker vi at imødegå problemer med skadedyr i kålfrøproduktion.

Vi vil gennem litteraturstudier og eksisterende europæiske netværk opsamle gode resultater og erfaringer fra praksis. I markforsøg vil vi teste forskellige kombinationer af sprøjtestrategier og disse afrapporteres til Branchen.