Nye udlægsmetoder - bedre bekæmpelse af græsukrudt

Projektleder: Solvejg K. Mathiassen

Projektets formål og indhold

Formålet med projektet er at undersøge mulighederne for at reducere græsukrudtsproblemer ved direkte såning af kulturgræsser i etableret vintersæd, hvor der forinden er foretaget græsukrudtsbekæmpelse.  Første år udføres en screening af forskellige herbiciders langtidseffekt i potteforsøg, hvor kulturgræsserne sås med forskellige tidsintervaller til sprøjtning. Andet år afprøves de mest lovende løsninger i markforsøg.

Projektets baggrund og formål

Renhed af frø er en afgørende kvalitetsparameter i frøproduktion. Øget vintersædsdyrkning har medført øget udbredelse af en række ukrudtsgræsser som f.eks. alm. rapgræs, vindaks, væselhale og agerrævehale og resistensudvikling hos agerrævehale og vindaks er en trussel for muligheden for at dyrke rent frø.  Mulighederne for bekæmpelse af græsukrudt i frøgræsafgrøder er begrænsede og ofte afhængig af godkendelser af herbicider til ’mindre anvendelse’. Ved bekæmpelse af græsukrudt forud for såning af kulturgræsfrø udvides mulighederne. Det kræver dog viden om herbicidernes jordeffekt og varighed af denne. Formålet med dette projekt er at tilvejebringe viden om, hvilken indflydelse eftervirkning af herbicider, som er udsprøjtet før såning, har på forskellige kulturgræssers spiring og vækst samt at teste spiring og vækst af kulturgræsser ved direkte såning i etableret vintersæd.

Projektets aktiviteter

Første år udføres screening i potteforsøg af forskellige herbiciders effekt på 3 kulturgræsser (rajgræs, strandsvingel, engrapgræs) ved forskellige intervaller mellem sprøjtning og såning. I forsøget indgår 7 herbicider (Boxer, Boxer + Stomp + DFF, Lexus, Atlantis, Cossack, Hussar Plus og Othello) i to doseringer (1 N og 4 N) med 4 intervaller (1 dag, 3, 7 og 14 dage) mellem sprøjtning og såning. Potterne sprøjtes på forskellige tidspunkter, og såning udføres samme dag for alle behandlinger. Fremspiringstidspunkt registreres. Ved høst 6 uger efter såning optælles antal fremspirede planter per potte og biomasse måles. Klimadata indsamles gennem hele forsøgsperioden.

De enkelte kulturgræssers følsomhed overfor de anvendte herbicider samt betydning af tidsinterval mellem sprøjtning og såning bestemmes ved en parvis sammenligning af data for alle behandlinger med Duncans Multiple Comparison Test. Ud fra resultater af screening udvælges 2 herbicider til markforsøg.

Udlæg af strandsvingel etableres i markforsøg i vinterhvede i efteråret 2017. Hele arealet pløjes tidligst muligt. I halvdelen af forsøget sås vinterhvede tidligt (starten af september) på 24 cm’s rækkeafstand. To herbicider (udvalgt fra screening) udsprøjtes midt september, og kulturgræsserne sås omkring 1. oktober. I den anden halvdel af forsøget sås hvede på 24 cm’s rækkeafstand i starten af oktober. Forud for såning er der anvendt falsk såbed. Ukrudtssprøjtning udføres i slutningen af oktober efterfulgt af direkte såning af rajgræs  imellem rækkerne i foråret.

Forsøget udføres med 4 gentagelser. Der foretages visuelle bedømmelser af skade på kulturgræsserne. Der foretages udbyttemåling i hvede i 2018 og i kulturgræsserne i 2019.Resultaterne vil belyse betydning af eventuelle langtidseffekter af herbicidbehandling på kulturgræsserne, og give en indikation af etableringsmetodens indflydelse på udbytte.

Projektets mål / leverancer

Efter første års potteforsøg kan varighed af herbicidernes effekt vurderes. Desuden kan der foretages en ranking af de tre kultursgræssers følsomhed. Resultaterne danner baggrund for udvælgelse af herbicider til markforsøget. Resultaterne publiceres i et relevant fagblad.

Markforsøget byder ikke på leverancer det første år, da dette års arbejde udelukkende består i at etablere udlæg af hundegræs og strandsvingel.