Haveberberis bruges som hækplante i mange haver. I gamle dage var den vilde slægtning af berberis en forhadt plante, som man skulle udrydde, fordi den fungerer som mellemvært for rustsvampe, der kan forårsage rustsygdomme på korn og dermed udbyttetab for landmanden. Man har ikke længere en lovgivning omkring udryddelse af berberis, og den bliver mere og mere udbredt i naturen. For at undersøge om den er ved at blive en trussel for kornproduktionen igen, er det vigtigt at kunne identificere, hvilke rustarter, der forekommer på berberis i naturen
Der vil være mulighed for både at spise medbragte madpakker eller købe mad i kantinen.
Max to elever pr. dag
Sammenligning af fremkomne DNA-sekvenser til sekvenser i GenBank (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/genbank/).
En tilgang til et projekt i forbindelse med dette forløb kunne være at redegøre for planters forsvar mod sygdomme, gulrustsvampens biologi og metoden til at bestemme smitteracer, og med afsæt i undersøgelserne på Institut for Agroøkologi i Flakkebjerg at diskutere, hvordan vi kan bruge viden om smitteracer og planteforsvar til at undgå kraftige sygdomsangreb i kornafgrøder, samt fordele og ulemper ved at anvende modstandsdygtige kornsorter.
Institut for Agroøkologi
AU Flakkebjerg
Forsøgsvej 1
4200 Slagelse
Forår 2024
Undervisningen er gratis for eleverne og gymnasiet. Universitet afholder alle udgifter til materialer, apparatur og undervisning.
Gymnasieeleven står selv for at arrangere transport, forplejning og evt. overnatning. Mad kan købes til rimelige priser i universitetets kantine.
Universitetsmedarbejdere står for undervisning og støtte i forhold til det udbudte forløb. I et begrænset omfang, kan der blive mulighed for, at tale om aspekter af elevernes problemformuleringer, men kun på besøgsdagen.
Det er gymnasielærerens ansvar at sikre sammenhængen mellem det eksperimentelle forløb og problemformuleringen.
Det er vigtigt, at eleven møder forberedt på dagen hvor forløbet afvikles. Se info herom under beskrivelsen af de enkelte forløb.