Langt tilbage i fortiden var alle mennesker jægere og samlere. Mennesker udnyttede mange arter i naturen på forskellig vis, og man må antage, at kendskabet til dyrs og planters egenskaber har været meget bredt. Uafhængigt af hinanden, opstod der på forskellige tidspunkter i forhistorien egentlige landbrugskulturer, hvor nogle få arter efterhånden blev en del af husstandens økonomi. Denne proces kaldes domesticering. Vilde dyr blev til husdyr, og vilde planter blev til afgrøder, som blev sået, dyrket, høstet, opbevaret og anvendt i husstanden og i handel.
I Sydskandinavien begyndte denne proces for omkring 6000 år siden. Landbruget med dets afgrøder, husdyr og en dertilhørende avanceret teknologi og kultur begyndte at spire frem. De første afgrøder i Sydskandinavien var emmer og byg; og vi arbejder med en teori om, at fremstillingen af øl eller lignende drikke fra disse kornsorter kan have spillet en særdeles vigtig rolle for landbrugets og afgrødernes udbredelse i denne tidlige del af forhistorien.
I projektet gennemgås litteratur og teori omkring fund af korn og indikationer på fremstilling af øl i forhistoriske korn og genstande ved botaniske og/eller kemiske analyser. I laboratoriet er der mulighed for at tage billeder af nogle af de ældste spor og fund af korn fra Danmark. Projektet anvender en naturvidenskabelig tilgang til forhistorien, og kan tilpasses efter fag, således at der kan lægges vægt på enten det kemiske, det biologiske eller det bioteknologiske aspekt.
Indslag om betydning af øl i vores forhistorie. Verden Forfra – Øl som civilisationens brændstof: https://www.youtube.com/watch?v=ry6zpICtq0M
› Bioteknologi
› Biologi
› Historie
› Kemi
Koblingen til andre gymnasiefag varetages af gymnasielæreren/-eleven
Forløbets praktiske del afvikles over 2 dage
Dag 1: Diskussion om litteratur og projektets baggrund
Dag 2: Mikroskopi af forhistorisk korn og malt
Maks. 5 elever
Forløbet vil blive nærmere planlagt ud fra projektets fokus, men er overvejende baseret på litteratur. Men overordnet vil forløbet i Flakkebjerg være struktureret således:
Dag 1: Diskussion om litteratur og projektets baggrund
Dag 2: Mikroskopi af forhistorisk korn og malt
I et begrænset omfang, kan der blive mulighed for at tale om aspekter af elevernes problemformuleringer, men kun på besøgsdagen.
Der vil være mulighed for både at spise medbragte madpakker og købe mad i kantinen.
Institut for Agroøkologi
AU Flakkebjerg
Forsøgsvej 1
4200 Slagelse
Undervisningen er gratis for eleverne og gymnasiet. Universitet afholder alle udgifter til materialer, apparatur og undervisning.
Gymnasieeleven står selv for at arrangere transport, forplejning og evt. overnatning. Mad kan købes til rimelige priser i universitetets kantine.
Universitetsmedarbejdere står for undervisning og støtte i forhold til det udbudte forløb. I et begrænset omfang, kan der blive mulighed for, at tale om aspekter af elevernes problemformuleringer, men kun på besøgsdagen.
Det er gymnasielærerens ansvar at sikre sammenhængen mellem det eksperimentelle forløb og problemformuleringen.
Det er vigtigt, at eleven møder forberedt på dagen hvor forløbet afvikles. Se info herom under beskrivelsen af de enkelte forløb.