Pesticider anvendes i større og større omfang på dyrkede landbrugsarealer, i private haver og langs veje/jernbaner. Det betyder desværre, at der i stigende grad registreres pesticidrester i det drænvand, der transporteres fra markerne videre til vandløbene, og i det grundvand, der her i Danmark anvendes til drikkevand. Rensning af drikkevand er ikke en bæredygtig løsning, for det fjerner ikke miljøbelastningen. Vi skal i stedet blive bedre til at lave risikovurdering af pesticidudvaskning på forskellige typer arealer under varierende omstændigheder (f.eks. jordtype, tidspunkt for pesticidtilførsel, pløjning, ekstreme nedbørsforhold). Den viden skal bruges i rådgivning af landmænd og andre som bruger pesticider. Forhåbentlig vil vi herved kunne minimere fremtidig forurening af grundvandet og fortsat være i stand til at bruge minimalt renset grundvand til drikkevand i hanerne.
Du kan være med til at undersøge transporten af vand og eventuelle pesticider i jord ved at lave udvaskningsforsøg i de jordfysiske laboratorier på Institut for Agroøkologi i Foulum. Du får mulighed for at arbejde med de samme spørgsmål, metoder og apparatur, som forskerne. Du bliver vejledt i forsøget af unge forskere, som til dagligt arbejder med jordfysik og udvaskningsproblematikker. Hvis det er relevant for din opgave, kan du til sammenligning få udleveret forskernes datasæt for samme forsøg på andre jorde.
Forløbets praktiske del afvikles over 2 hele dage (2 dage i træk)
Dag 1 kl. 8:00 til kl. 16:00:
Kort introduktion til udvaskningsforsøg, opsætning samt kalibrering af udstyr.
Dag 2 kl. 8:00 til senest kl. 18:00:
Selve udvaskningsforsøget afvikles.
Max 3 elever pr. forsøg
Laboratorieforsøg af udvaskning på 20 × 20 cm cylindriske jordkolonner, der er udtaget vha. af en traktor uden at forstyrre jorden (ca. 10-13 kg, se billede). Forsøgene skal simulere de egentlige forhold ude på marken ved ekstreme nedbørsforhold. Du skal undersøge, hvad der sker med tilførte pesticidrester samt frigivne jordpartikler under disse forhold. Ud fra disse udvaskningsforsøg er vi i stand til at karakterisere udvaskningsmønstre i jorden (afhængig af jordtype) og vurdere jordens sårbarhed for udvaskning. Forløbet indeholder følgende trin:
Hvis du er interesseret kan du vil få udleveret lignende datasæt for andre jordtyper til sammenligning.
Fagkombinationen biologi/ kemi kan have fokus på jordbundsstrukturer, på fysiske og kemiske bindingsforhold af vand og pesticider i jordbunden, på pesticider som kemiske stoffer og på de sundhedsmæssige aspekter omkring pesticider
Fagkombinationen biologi/ matematik kan have fokus på jordbundsstrukturer, på kemiske bindingsforhold af vand og pesticider i jordbunden, på databehandling og på de sundhedsmæssige aspekter omkring pesticider
Fagkombinationen biologi/ fysik kan have fokus på jordbundsstrukturer, på fysiske forhold omkring vands bevægelse i jorden (vandlove), på målemetoder og på de sundhedsmæssige aspekter omkring pesticider
Undervisningen er gratis for eleverne og gymnasiet. Universitet afholder alle udgifter til materialer, apparatur og undervisning.
Gymnasieeleven står selv for at arrangere transport, forplejning og evt. overnatning. Mad kan købes til rimelige priser i universitetets kantine.
Universitetsmedarbejdere står for undervisning og støtte i forhold til det udbudte forløb. I et begrænset omfang, kan der blive mulighed for, at tale om aspekter af elevernes problemformuleringer, men kun på besøgsdagen.
Det er gymnasielærerens ansvar at sikre sammenhængen mellem det eksperimentelle forløb og problemformuleringen.
Det er vigtigt, at eleven møder forberedt på dagen hvor forløbet afvikles. Se info herom under beskrivelsen af de enkelte forløb.