Sensor RGB baseret måling af bladsvampeangreb i sukkerroer

Forsøgsleder: René Gislum

Projektets formål og mål

Sukkeroeravlerne står overfor store udfordringer i forhold til sygdomsbekæmpelse og projektets formål er at videreudvikle og validere mulighederne for at anvende RGB billeder sammen med en ’deep-learning’ algoritme til at finde sygdomme i roer. Projektet bygger videre på 2022 resultater hvor vi ud fra RGB sensormålinger påmonteret robotten ’Robotti’ som platform vil skabe tilfredsstillende resultater til detektion af angreb af meldug, rust og Cercospora i dyrkede sukkerroer.

Målet er at kunne identificere og kvantificere bedemeldug, bederust og Cercospora-bladplet på dyrkede sukkerroer ud fra RGB sensormåling samt i projektet at verificere og relatere målingerne i forhold til manuelle bedømmelser. Vores hypotese er, at vi kan finde sygdomstegn tidligt i udviklingsforløbet. Udfordringen er, om vi kan skelne forskellige sygdomme fra hinanden.

Offentliggørelse, formidling og vidensdeling

Projektets resultater vil blive offentliggjort og formidlet via forskellige møder med branchen (fx IIRB møder, bladsvampemøde ved NBR). Der udarbejdes en rapport, der lægges på instituttets hjemmeside. Derudover vil projektets resultater på opfodring blive præsenteret ved andre relevante fora.

Rapport

Resultaterne fra 2022 vil også indgå i afrapportering af 2023 resultaterne som foreligger December 2023.