IPM bekæmpelse af kartoffelskimmel III

Nationale regler begrænser brugen af fungicider og EU's Farm to Fork strategi kræver at pesticidforbruget halveres inden 2030. I projektet ”IPM bekæmpelse af kartoffelskimmel III” vil vi undersøge effekten af nye alternativer midler - alene og i kombination med traditionelle fungicider i parcelforsøg. Ved ”alternative midler” forstås i denne sammenhæng biologiske midler af naturlig oprindelse, basisstoffer og biostimulanter. Vores eksisterende beslutningsstøttesystem (BlightManager) vil blive tilpasset til at kunne inkludere de alternative midler i kombination med mere resistente sorter. Målet er at opnå en besparelse i pesticidforbruget på 50% i forhold til ca. ugentlige behandlinger, som er standard for de fleste avlere i dag. Målet skal opnås ved at der anvendes mere resistente sorter og ved at Blightmanager udpeger hvornår der er behov for start af behandling, optimale tidspunkter for efterfølgende behandlinger, under hvilke betingelser man kan anvende de alternative midler enten som erstatning for traditionelle midler eller i kombination med evt. reduceret dosis af traditionelle midler. De seneste forsøg med BlightManager ved AU, 2020 viser reduktion i fungicidforbrug for en modtagelig spise sort, Folva på 25% og reduktion i fungicidforbruget i en mere resistent stivelsessort, Nofy på 70%. Da de alternative midler ikke tælles med i behandlingsindekset og det skønnes at disse i fremtiden kan erstatte traditionelle midler med gennemsnitligt 20%, er målet på de 50% ikke urealistisk. Projektet er opdelt i to dele: I første del tilpasses vores eksisterende beslutningsstøttesystem til anvendelse af alternative midler bl.a. med simulering af bekæmpelsesstrategier med historiske biologiske data of vejrdata. I den anden del testes nye alternative midler alene og i kombination med traditionelle kemikalier i parcelforsøg ved AU, Flakkebjerg med brug af den tilpassede BlightManager model fra del 1. Valg af midler og "timing" sker med vejrbaserede modeller i BlightManager. Projektet er som nævnt integreret med et igangværende EU projekt (2021-2023), Ecosol. I Ecosol testes nye biologiske midler, bl.a. fra Chr. Hansen, i laboratoriet og i væksthus for virkemåde og effektivitet. Nærværende projekt høster så at sige de bedste ideer og nye midler identificeret i Ecosol og tester dem under markforhold. Resultaterne vil også være relevante for produktion af økologiske kartofler.